Jarige Laurentiuskerk in prachtig Heemskerkse bloemenpracht!

De enthousiaste kwekers van “UitHeemskerk.nl” willen wederom hun producten showen op een unieke locatie waar alle Heemskerkers van mee kunnen genieten. In 2013 waren er twee prachtige bloemenexposities, in Chateau Marquette ter gelegenheid van de viering van 950 jaar Heemskerk en een Nerineshow in kasteel Assumburg.
 Het bestuur van het comité Bloemen uit Heemskerk is op zoek gegaan naar een geschikte locatie en kwam terecht bij de Laurentiuskerk.
De kerk viert dit jaar het 125-jarig bestaan. Deze locatie sluit perfect aan bij de doelstelling van het comité om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van de producten uit het Heemskerkse tuindersgebied.
Alle bloemisten uit Heemskerk zijn aangeschreven waarvan een grote groep meteen enthousiast was.
Met deze bloemisten: Olaf de Ruyter, Bloemenhuis Bachplein, De Eeuwige Lente, Marty Sinneger, Floral Design en Rinus de Ruyter bloemisten gaan we aan de slag om er weer een geweldige show van te maken.
 De bijzondere samenwerking tussen de bloemisten en hun verschillende stijlen zal uiteindelijk uitmonden in een spectaculaire kerkversiering waarbij het 125-jarig feest een bloemrijk en extra feestelijk gebeuren gaat worden.

Dit alles gebeurt op non-profit basis, alle bloemisten en hun medewerkers werken hier vrijwillig aan mee! Dit is een unieke situatie!

Medewerking wordt verleend door vrijwilligers op allerlei gebied.

Ook de bloemendames van de Laurentiuskerk komen met raad en daad ons terzijde staan.

Er zijn optredens van koren, organisten en een officiële opening door spreker/boegbeeld Piet Diemeer en Pastoor Deken Cassee.

En natuurlijk de kerkelijke vieringen op zaterdagavond 24 september en zondagochtend 25 september met zangkoren. (zie het programma Laurentiuskerk 125-jaar)

Dit evenement vol met muziek, geur en kleur zal te bewonderen zijn van vrijdag 23 sept t/m zondag 25 sept.

Alle Heemskerkers en niet-Heemskerkers zijn van harte welkom om dit prachtige bloemrijke spektakel te komen aanschouwen.

Verslag

Dinsdag 20 september zijn de bloemen verzameld en voorzien van kaartje met de naam van de kweker en de soort bloem, 6000 stelen in totaal 65 soorten.

Dinsdagavond hebben de bloemisten de voorbereidende werkzaamheden verricht, zoals balkonbakken voorzien van oasis, vazen klaar gezet, allerlei andere voorwerpen opgehangen voor het insteken van bloemen etc.

Woensdag 21 september kwam de vrachtauto met de bloemen om 8.00 uur aan bij de kerk en kon het “echte” werk beginnen. Wat een sfeer en wat een samenwerking, zo mooi! De bloemisten en hun medewerkers zijn tot s ‘avonds 22.30 uur bezig geweest.

Donderdagochtend 22 september hebben we de arrangementen water gegeven en hadden de kwekers en handelaren de primeur, iedereen was zeer enthousiast over het prachtige eindresultaat.

Vrijdagmiddag was er een preview voor iedereen, de kerk ging om 13.00 uur open, de mensen stonden in de rij om binnen te komen. “Bloemenmeisjes” op stelten hebben flyers uitgedeeld op de markt om de bloemenshow te promoten.

Vrijdagavond is de officiële opening verricht door Deken Pastoor Cassee en de heer Piet Diemeer.

Zaterdagmiddag stonden de mensen wederom in de rij te wachten om naar binnen te kunnen en dit was zondagmiddag ook het geval.

Door deze grote belangstelling is de kerk op dinsdag 27 september extra opengegaan van 13.00 – 15.00 uur.

Het bezoekersaantal loopt in de duizenden, 1500 bezoekers per dag! Deze unieke show is te danken aan de bloemisten en hun medewerkers en uiteraard de kwekers die de bloemen hebben geleverd en allemaal op non-profit basis. De doelstelling van het Comité Bloemen uit Heemskerk, alle inwoners van Heemskerk kennis te laten maken met de producten uit het duingebied in een prachtige monumentale ambiance op een laagdrempelige wijze onder het genot van muzikale klanken van Heemskerkse muziekgroepen, is ruimschoots gehaald. De kerk kon door de inzet van kosters en toezichthouders open zijn. Zonder onze sponsors was dit uiteraard niet mogelijk geweest, onze dank daarvoor is groot. Hier kan en mag Heemskerk zeer zeker trots op zijn.

Voor foto’s van de bloemenshow, zie www.uitheemskerk.nl -> Sfeer impressies