Gebr de Groot en zn

Gebroeders de Groot is een bloemenkwekerij dat is opgericht door Grootvader E. de Groot in 1936. Het begon met het verbouwen van diverse groente en fruitsoorten met als hoofdteelt aardbeien. Het bedrijf was gevestigd aan de Hoogdorperweg te Heemskerk. Al snel werd de teelt uitgebreid met krokussen en tulpen. Van kinds af aan werd er al meegeholpen in het bedrijf. In 1954 kwam zoon C. de Groot in vaste dienst.

In 1958 verhuisde het bedrijf naar Wentweg 11 te Heemskerk. Het verbouwen van groente en aardbeien werd voortgezet en ook de bollenteelt bleef gehandhaafd. In 1960 werd de eerste rolkas gebouwd, zo kon men zich richten op het telen van Anemonen, Irissen, Chrysanten ed.
Al snel volgde er uitbreiding, er werden meerdere kassen gebouwd en er werden rozen geteeld. Hierbij kreeg het bedrijf naamsbekendheid op de veiling.

In 1967 kwam een andere zoon J. de Groot in dienst. Zo ontstond de naam Gebr. De Groot. Toen er na 20 jaar een eind kwam aan de rozenteelt, richtte men zich op de teelt van Chrysanten, Trosanjers, Tulpen en Lelies met daarbij nog altijd de bollenteelt. De bollenteelt stopte toen in 1990 de veiling in Beverwijk werd opgeven. De teelt werd uitgebreid met lelies en eremurussen.

Marcel de Groot (zoon van C. de Groot) kwam in 1990 in vaste dienst. Later, in 2003, kwam ook Jerry de Groot (zoon van J. de Groot) in vast dienstverband. (Voorheen werkzaam op diverse veilingen van verdeler tot inkoper). Tot op heden is Gebroeders de Groot uitgegroeid tot een gezond bedrijf met top kwaliteit wat bij de jongens in een hoog vaandel staat. Elk jaar weer streeft men naar de beste kwaliteit in het exclusieve assortiment aan tulpen, lelies en eremurussen.

www.coastulips.nl

• Gebr de Groot en zn